Teckna avtal för sophämtning lokal

Hej
Vi hyr ut lokaler och i avtalet så skriver vi att Hg ska ha sophämtningsavtal.
En av våra nya hg skulle teckna sophämtningsavtal, men det ville kommunen inte gå med på då han inte äger fastigheten.
Nu vill kommunen att vi som fastighetsägare ska ha sophämtningsavtalet och att våra hg inte får teckna avtal då dom bara hyr lokal av oss. Stämmer det verkligen? Det innebär ju väldigt mycket mer administration och kostnader för fastighetsägarna.
Tommy N