Preskriptionstid borgensförbindelse & bankgarati

Var i hyreslagen hittar jag att borgensförbindelsen preskriberas efter 10 år eller är det i preskriptionslagen! vilken § är det.
Christina Bigert Larsson

Kommentarer

  • Hej,
    Av 2 § preskriptionslagen följer att preskriptionstiden som huvudregel är 10 år och i fordran mot konsument, 3 år.

    Av hyreslagen (12 kap. 61 § jordabalken) framgår att fordran inte kan göras gällande längre tid än 2 år från det att lägenheten lämnats. I dessa fall kan preskriptionstiden blir kortare.
    Johan Jurist