Parkeringsavtal

1. Behöver man avsluta ett parkeringsavtal om en medlem flyttar eller görs det automatiskt?

2. Hur gör man med parkeringsavtalet om en medlem vill byta parkeringsplats? Ska man säga upp det gamla och skriva nytt och i så fall hur ser man till att hen inte blir debiterad för dubbla parkeringsplatser?

Kommentarer

  • Hej,
    1. Enligt bostadsrättslagen 6 kap. 10 § upphör ett avtal om en nyttighet som har ett omedelbart samband med upplåtelse av bostadsrätt men är av mindre betydelse i samband med att föreningen underrättas om att bostadsrätt övergått till en annan. Parkeringsavtal kan vara ett sådant avtal. Om det finns tveksamheter kring huruvida parkeringsavtalet är av mindre betydelse kan dock en uppsägning vara lämplig.

    2. Om man är överens om att avtalet ska upphöra att gälla i samband med tillträdet till en ny parkeringsplats kan avtalet skrivas av. Längst ned i vårt avtalsformulär finns ett avsnitt med överenskommelse om avflyttning som då kan fyllas i.
    Johan Jurist