Lokalkontrakt

Hej

Går det att skriva ett lokalkontrakt som är löpande med 6 mån uppsägning?
Dan Gemvall

Kommentarer

  • Hej,

    Om ett hyresavtal löper tillsvidare är den kortast tillåtna uppsägningstiden nio månader. För att kunna avtala om kortare uppsägningstid behöver avtalet löpa för bestämd tid om högst nio månader (12 kap. 4 § jordabalken).
    Johan Jurist
  • Hur skriver jag in detta i Hyreskontrakt för lokal 12B?
    Dan Gemvall
  • Avtalets löptid anges under punkt 5 och uppsägningstid under punkt 6.

    Parter som vill ingå ett tillsvidareavtal kan stryka ”till och med den” och själva skriva ”tills vidare” i kontraktet. Parter som vill ingå ett tillsvidareavtal bör bland annat observera att bestämmelserna i formuläret om ”Uppsägningstid/Förlängningstid” inte är anpassade för tillsvidareavtal. Det blir aldrig fråga om någon förlängningstid i ett tillsvidareavtal. Observera också som nyss angavs att vissa slag av rörliga tillägg inte är tillåtna vid tillsvidareavtal.
    Johan Jurist