Vilket av era kontrakt ska man använda sig av när det gäller kontorshotell?

Hej!

Vi har ett fastighets företag och håller nu på att starta uppe bifirma gällande kontorshotell. Har lite frågor:
- Vilket av era kontrakt ska man använda sig av när det gäller kontorshotell?
- Vet ni om man ska ha indexhöjning på kontorshotell? Lika så fastighetsskatt? Antar att man tar hela årshyran delat på antal platser som finns på kontorshotellet?

Med vänlig hälsning, Sofia Berglöf
Fastighetsbolaget K. Berglöf AB

Kommentarer

  • Hej!

    Något av våra lokalhyreskontrakt 12A.3 eller 12B.3 kan användas. 12A.3 är ett kortare kontrakt med färre villkor som passar enklare förhyrningar, t.ex. uthyrning av ett rum eller en plats i ett kontor. 12B.3 som är vårt mest använda lokalhyreskontrakt är längre och innehåller fler villkor.

    Indexjustering av hyran kan tillämpas om avtalet löper för viss tid om minst tre år. Inget hindrar att indexklausul används för uthyrning av kontor eller del av kontor så länge kravet på hyrestid är uppfyllt. Detsamma gäller för användning av fastighetsskatteklausul.

    Jag vet inte riktigt vad du syftar på när du skriver att årshyran delas på antal platser men om du syftar till fastighetsskatteklausulen så beräknas andelen vanligtvis på hyresobjektets area i förhållande till total uthyrd yta eller i bland på hyrans förhållande till övriga hyror. Andra beräkningsgrunder kan dock användas, läs mer på sidan 2 i den aktuella bilagan, formulär 7B.

    Återkom gärna om jag missförstod din fråga.

    Johan Jurist