Indexklausul

Hej, Jag såg någonstans att indexklausul inte kunde tecknas i bilplatsavtal om avtalet var kortare än tre år. Gäller det även lokaler?

Kommentarer

  • Hej,

    Indexuppräkning av hyra är att se som rörlig hyra. När det gäller lokalhyra, (såväl kommersiella lokaler som t.ex. garage) är rörlig hyra endast tillåten om avtalet löper för bestämd tid om minst tre år.

    Vad gäller parkeringsplats på mark som inte utgör lokalhyra utan lägenhetsarrende finns inte något förbud mot rörlig hyra och indexklausul kan då användas även för kortare avtal.
    Johan Jurist