Indexklausul 6E

Hej,
Vi är en Brf och har skrivit ett hyreskontrakt 12B.3 för en lokal. Vi vill räkna upp bashyran med Indexklausulen 6E. Frågan gäller vilket år vi ska använda på sid 1?
....nämligen indextalet för oktober månad år _ _
Mvh
Johan

Kommentarer

  • Hej, enligt klausulen gäller följande:
    * För hyresavtal som börjar löpa någon gång under tiden 1/1 - 30/6 anses bashyran anpassad till indextalet för oktober månad året innan.

    * För hyresavtalet som börjar löpa någon gång under tiden 1/7 - 31/12 anses bashyran i stället anpassad till indextalet för oktober månad under samma år.

    Ni behöver därmed inte ange ett år om ni inte särskilt önskar det. Om ni kommer överens med hyresgästen om att ange ett annat år går det dock bra. Det förekommer till exempel om hyresavtalet skrivs lång tid innan hyrestidens början.
    Johan Jurist