I ert standardkontrakt 12B kan jag inte hitta klausul ang tillåtelse för andrahandsuthyrning

Hej, Vi har använt standardkontrakt 12B - en äldre version nr 6.01 i ett hyresförhållande. Där står inte någon mening om tillåtelse eller inte att andrahandsuthyra. Men på raden om mervärdesskatt kan jag läsa följande: OM hyresvärden till följd av hyresgästens självständiga agerande - såsom uppplåtelse av lokalen i andra hand...
Innebär det att det därmed är underförstått att hyresgästen INTE får hyra ut i andra hand eller måste jag ha med en skrivelse om det för att hyresgästen ska följa detta?
Hyresgäst har i detta fall hyrt ut utan skriftligt avtal och vill nu formalisera gentemot sin andrahandshyresgäst med ett egetskrivet avtal. Behöver input. Tack

Kommentarer

  • Hej,

    Våra lokalhyreskontrakt innehåller inga förtryckta villkor om andrahandsupplåtelse. Om detta ska regleras får det göras i särskilda villkor, det är dock ovanligt.

    Avsnittet om mervärdesskatt reglerar moms och ersättning för moms och inte huruvida hyresgästen har rätt att upplåta lägenheten. Andrahandsupplåtelse, eller andrahandsuthyrning som det också kallas regleras i hyreslagen, främst genom 39-40 §§ 12 kap. jordabalken. Av dessa paragrafer framgår att hyresgäst måste inhämta hyresvärds samtycke till andrahandsupplåtelse och att hyresgästen, om denne inte får samtycke, istället kan ansöka om hyresnämndens tillstånd. Hyresnämnden ska lämna tillstånd om hyresgästens har beaktansvärda skäl för att hyra ut och hyresvärden inte har befogad anledning att neka.

    Om hyresgäst hyr ut utan samtycke från hyresvärd eller tillstånd från hyresnämnd kan det leda till att hyresvärden blir berättigad att säga upp hyresavtalet i förtid och att besittningsbrytande grund föreligger. Om du är medlem i fastighetsägarna rekommenderar jag dig att kontakta medlemsrådgivningen i din region om du har frågor om detta. Kontaktuppgifter finns här: https://www.fastighetsagarna.se/kontakt/
    Johan Jurist