Hyressvärdens e-signering

Hur fungerar hyresvärdens signering. Ska dennes e-post också läggas in som mottagare för signering?

Kommentarer

  • Hej,

    Samtliga personer som ska skriva under kontraktet ska läggas in. Så om du som hyresvärd upprättat kontraktet behöver du ändå lägga in din e-postadress i e-signeringen.
    Johan Jurist
  • Ser att det inte går att lägga till ytterligare mottagare när man väl skickat för e-signering. Så nu har jag ett moment 22 då hyresvärden/jag inte kan skriva på. Då jag bara angav hyresgästens e-post.
  • Hej,

    Du kan återkalla ärendet och starta ett ny e-signering. Det gör du genom att gå in på ärendet och välja "hantera e-signering" längst upp. Om hyresgästen redan undertecknat avtalet behöver du skicka ett nytt.
    Johan Jurist
  • Det var som Pirjo upplevde otydligt vid start av signering.

    Varför skall man inte längre ange personnummer/orgnummer på de som skall signera, finns inte risken att fel personer signerar? Dvs vi måste granska signeringarna när de är gjorda.

    Och slutligen varför kan inte avtalsparter hämtas från det avtal man skall signera, typiskt hyresavtal där både personuppgifter, emailadresser etc nyss är ifyllt.
  • Hej!

    Vid signering med BankId identifierar sig den som ska signera och personnumret framgår sen på verifieringen. I avtalen finns inte de uppgifter vad gäller t.ex. e-postadress till den som ska skriva under avtalet (vilket, när parterna i avtalet är juridiska personer, är andra än avtalets parter.) Därav går det inte att hämta uppgifterna från dokumentet.

    Hälsningar
    Katja Marknadsansvarig
  • Hej ,
    ska skicka ett kontrakt för hyresavtal lägenhet med bilaga borgensförbindelse
    Lägger jag då till 3 personer totalt för signering ?
    1. hyresvärd
    2. hyresgäst -ett företag
    3. borgenär- ett företag
    Pernilla Lindström
  • Hej,

    För tydlighets skull kan det vara lämpligt att ni skapar ett separat ärende med borgensförbindelsen som undertecknas av borgensmannen.
    Johan Jurist