Hyra ut till privat kund som ska nyttja lokalen för sin verksamhet

Hej,
Bolaget jag arbetar för hyr ut lokaler / delar av fastigheten till flera olika verksamheter. Det är t.ex. aktiebolag, men också momsbefriade föreningar.Vi har nu en privat person som vill hyra en av våra lediga lokaler (privat) för att använda till en verksamheten (förening/klubbverksamhet) är med i. Vilket hyreskontrakt ska jag använda mig av då, samt vilka bilagor rekommenderar ni att vi skriver?

Kommentarer

  • Hej,

    Vårt kortare lokalhyreskontrakt, 12A.3 torde passa er. Även andra lokalhyreskontrakt, exempelvis det längre 12B.3 kan i och för sig användas även vid uthyrning till privatpersoner som inte ska bedriva näringsverksamhet i lokalen men jag gissar att lokalen är av enklare karaktär och den mer omfattande regleringen därmed kanske inte är nödvändig.

    Valet av bilagor beror på behov i den särskilda situationen. Vanliga bilagor är t.ex. indexklausul och fastighetsskatteklausul som utgör rörliga hyresdelar. För att dessa ska kunna tillämpas krävs dock att avtalet löper på bestämd tid om minst tre år. Personuppgiftsklausulen kan vara bra om ni inte lämnar informationen på annat sätt.
    Johan Jurist