Handikappanpassning

Vår Bostadsrättsförening äger en skönhetssalong, vi har ny hyresgäst sedan 23-03-01. Vi har nu fått fråga om hanikappanpassa lokalen genom att göra en ramp vid ingången. År det vårt ansvar att fixa rampen.
Brf Detektiven Andreas Öst

Kommentarer

  • Hej,

    Svaret på frågan beror på vad som är avtalat. I våra avtal anges att lokalen hyrs ut i befintligt skick. Det innebär normalt sett att hyresvärden inte är skyldig att göra anpassningar i lokalen som inte utgör reparationer eller underhåll. Ett annat villkor i våra avtal rör myndighetskrav. Om en åtgärd grundar sig i ett myndighetskrav anger villkoret vem som ska svara för dessa. Notera dock att villkoret avgränsas till myndighetskrav kopplade till lokalens specifika användning. Om myndighetskravet gäller lokaler i allmänhet och riktas mot fastighetsägaren kan fastighetsägaren vara tvungen att bekosta åtgärden. Läs gärna mer i vår handledning om detta: https://www.fastighetsagarna.se/globalassets/broschyrer-och-faktablad/handledningar/handledning_12b3_191027.pdf?bustCache=1702020279201 Det finns särskilda regler om s.k. enkelt avhjälpa hinder som kan leda till sådana myndighetskrav, vi har en bilaga, formuläre nr 82, som är tänkt att användas för att reglera dessa.

    Om ni behöver hjälp med den specifika situationen rekommenderar jag att ni kontaktar en jurist. Om ni är medlem i Fastighetsägarna kan ni ringa vår medlemsrådgivning för kostnadsfri kortare rådgivning. Kontaktuppgifter finns här: https://www.fastighetsagarna.se/medlem/ditt-medlemskap/medlemsradgivning/
    Johan Jurist