Uppsägningstid för formuläret andrahandsuthyrning för hyresrätt.

Hej! Har en fråga om en formulering i "Avtal om uthyrning av bostadshyreslägenhet i andra hand". Jag funderar på att använda mig av dokumentet men skulle bara behöva en klargörning av formuleringen så jag inte missar något. På sidan 2 av 3 under rubriken Hyrestid och uppsägning står det om hyrestid som är tillsvidare; Formuleringen där under, tolkas den som att om den kolumnen väljs, att det då är tre månaders uppsägningstid från och med närmsta månadsskifte från uppsägningsdatumet? Har frågat några av de runt omkring mig men vi blir inte klokare. Tack på förhand för svar 😀
Linnéa Johannesson

Kommentarer

  • Hej,

    Det stämmer. Om hyresvärd eller hyresgäst vill säga upp avtalet kan det göras tidigast till det månadsskifte som infaller närmast efter tre månader från uppsägningen. Det går dock bra att säga upp till ett senare månadsskifte också.

    Exempel:
    Om avtalet ska sägas upp till månadsskiftet augusti/september (den sista augusti) måsta uppsägningen delges motparten senast den sista maj.
    Johan Jurist