Finns det fall då man inte ska använda sig av e-signering?

Finns det fall då avtalstypen inte medger att avtal undertecknas elektroniskt?

Kommentarer

  • I Fastighetsägarna Dokument finns avtalsmallar inom fastighetsrättens område. Inom detta rättsområde finns förvisso avtalstyper där lagen uppställer formkrav; krav på skriftlighet och i vissa fall även krav på parternas underskrift.
    När det gäller de typer av avtal inom fastighetsrättens område där det råder krav på skriftlighet eller där part har möjlighet att kräva ett skriftligt avtal, såsom avtal om hyra och arrende, gör vi bedömningen att såväl elektronisk signering som egenhändigt undertecknande är tillfyllest. Det är dock ytterst upp till varje kund att ta ansvar för bedömningen om ifall ett visst avtal är giltigt eller inte genom den elektroniska signaturen. Trots detta vill vi göra klart i vilka fall vi tycker att det är olämpligt att använda sig av elektronisk signatur. De mallar där vi tills vidare inte rekommenderar användning av elektronisk signatur är nr.1050 (Upplåtelse av bostadsrätt), 1052 (Överlåtelse av bostadsrätt), och de mallar som rör ett ensidigt undertecknande (typiskt sett meddelanden, uppsägningar och ansökningsblanketter).

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.