Dokument för flytt av bil

Hej!

Jag undrar om ni har ett dokument som passar just vårt ärende.

Vår hyresgäst har en trasig bil som har varit parkerad på vår tomt sedan vi tog över fastigheten 1 juni 2022. Den 22 nov 2022 informerade vi hyresgästen i ett brev att bilen behöver ha flyttats bort senast 31 maj 2023. När detta inte skedde så ringde vi hyresgästen 1 juni 2023 och kom överens om att bilen skulle flyttas i månadsskiftet juni/juli 2023; det var hyresgästen som föreslog denna deadline.

När bilen fortfarande stod kvar på vår tomt 3 juli 2023 så ringde vi hyresgästen och informerade att om bilen står kvar vid veckans slut så kommer vi 10 juli 2023 att kontakta Kronofogden för att initiera processen att få bilen bortförd av någon myndighet.

Nu funderar vi på att skicka ett brev till hyresgästen med en sista uppmaning och påminnelse om att vi kommer ta kontakt med Kronofogden om hyresgästen inte flyttar bilen. Därför undrar vi om Fastighetsägarna Dokument har någon mall som skulle vara lämpligt för vårt ärende.

Tack på förhand!

Hälsningar,
Vania
Vania Backlund

Kommentarer

  • Hej,

    Tyvärr har vi ingen mall för ett sådant meddelande du beskriver.
    Johan Jurist
  • Tack för svar! Ni har alltså ingen dokumentmall som kan användas när man ber en hyresgäst vidta rättelse? Anledningen till varför vi frågar är nämligen för att medlemsrådgivningen sa att ett sådant brev till hyresgästen behöver vara formulerat på ett visst sätt för att sedan kunna användas vid en eventuell uppsägning om det skulle bli aktuellt i framtiden.
    Vania
  • Hej,

    Vi har en mall för rättelseanmaning vid störningar (formulär 32). Jag uppfattade emellertid att du var ute efter ett varningsbrev inför ansökan till Kronofogden.
    Johan Jurist