Carport

Vilken blankett tycker du att jag ska använda vid uthyrning av carport.
Garage eller bilplats?

Kommentarer

  • Hej,

    Garageavtalet används när uthyrningen är att se som hyra enligt jordabalkens definition. Det blir aktuellt när ett hus eller del av ett hus upplåts mot ersättning.

    Bilplatsavtalet används i det fall avtalet är att anse som ett lägenhetsarrende, vilket är fallet vid upplåtelse av mark mot ersättning.

    En carport anses i allmänhet inte som ett hus eller del av hus till skillnad från t.ex. ett fristående garage eller en plats i ett storgarage och därför passar i allmänhet bilplatsavtalet.
    Johan Jurist