Bostadskontrakt utan förhandlingsklausul

om man inte ska ha någon förhandlingklausul men direktförhandling vad skriver man då i bostadskontrakt 10A
Josefine Carlsson

Kommentarer

  • Hej,

    Om man använder vårt formulär 10Ah hyresavtal för bostad väljer man helt enkelt att inte kryssa i rutan i avsnittet "förhandlingsklausul". Om det finns en förhandlingsordning med hyresgästförening som omfattar lägenheten behöver man dessutom teckna en särskild överenskommelse om att hyresavtalet inte ska innehålla en förhandlingsklausul. I annat fall behöver man fortsatt förhandla med hyresgästföreningen innan man direktförhandlar. För en sådan överenskommelse har vi formulär nr 62 som kan användas. Notera att överenskommelsen måste träffas efter att hyresförhållandet varat i minst tre månader, läs mer under "upplysningar" i formuläret.
    Johan Jurist