Besittningsskyddd

Jag vill hyra ut en lokal (förskola) åt en hg i ca 3-5 år. Därefter så behöver jag lokalen åt en annan hg. Hur kan jag skriva ett kontrakt utan att den första hg får besittningsrätt?
Tommy

Kommentarer

  • Hej,

    Det finns vissa möjligheter att avtala bort hyresgästens besittningsskydd. Om det sker innan hyresförhållandet påbörjats krävs att en överenskommelse tecknas i en särskilt upprättat handling och att hyresnämnden godkänner överenskommelsen. För det ändamålet kan formulär HN-3 användas. Om ni behöver hjälp med upprättandet av hyreskontraktet eller har ytterligare frågor om besittningsskydd kan ni kontakta medlemsrådgivningen i er region. Kontaktuppgifter finns här: https://www.fastighetsagarna.se/medlem/ditt-medlemskap/medlemsradgivning/
    Johan Jurist