Avtal med ett företag

Hej, vi ska skriva ett hyresavtal med ett aktiebolag som ska hyra 12 lgh av oss, en hel fastighet. Blir detta automatiskt lokalhyresavtal? Eller kallas detta blockhyresavtal? Vad är skillnaden mellan dessa båda?

Med vänlig hälsning. Jenny

Kommentarer

  • Hej,

    Enligt legaldefinitionen är en bostadslägenhet en lägenhet som upplåtits för att helt eller till en inte oväsentlig del användas som bostad. De hyreslägenheter som inte är bostadslägenheter är lokaler.

    Om det är en fastighet som endast innehåller bostadslägenheter rör det sig sannolikt om bostadshyra även om flera lägenheter upplåts samtidigt genom samma avtal. Det finns viss rättspraxis beträffande gränsdragningen gentemot lokalhyra men jag kan dock inte göra någon bedömning av hur det ser ut i ert fall och om ni är osäkra rekommenderar jag att ni anlitar jurist för att titta på ert ärende.

    När fler än tre bostadslägenheter hyrs ut tillsammans kan det finnas förutsättning att träffa ett blockhyresavtal. I ett sådant kan man komma överens om villkor som, med vissa undantag, strider mot reglerna om bostadshyra under förutsättning att de inte även strider mot reglerna om lokalhyra. Hyresnämnden måste godkänna sådana villkor för att de ska vara gällande.

    Johan Jurist