Är avtal giltiga som signerats med e-signering i Fastighetsägarna Dokument?

Är avtal verkligen giltiga som e-signerats?

Kommentarer

  • Det korta svaret är; ja, oftast.
    I svensk rätt har vi som huvudregel formfrihet vad gäller träffandet av ett avtal; det kan exempelvis vara muntligt om det inte sägs något annat i lagstiftning som reglerar den aktuella avtalstypen. Avtal som signeras genom elektronisk signatur är ett sätt att bekräfta att parterna har kommit till en överenskommelse. Enligt lagen (2000:832) om kvalificerade elektroniska signaturer, så är ett elektroniskt avtal signerat med en kvalificerad elektronisk signatur, det vill säga med e-legitimation, likställt med en manuell underskrift. Således är en överenskommelse som träffats på detta sätt som huvudregel giltig.

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.