Andrahandsuthyrning av bostadsrätt

Hej! Vi ska hyra ut vår bostadsrätt och nu skriva ett avtal. Stämmer det att jag kan köpa avtalet av er för 100:-. Vad rekommenderar ni att vi skickar avtalet per post till hyresgästen eller funkar det det att signera via e-leg? Mvh Rosita

Kommentarer

  • Hej,

    Vi har ett hyreskontrakt som kan användas vid andrahandsuthyrning av bostadsrätt. Formuläret är kostnadsfritt och finns i tjänsten Fastighetsägarna Dokument och som ifyllbar pdf här: https://www.fastighetsagarna.se/tjanster/dokument/vara-mallar/hyreskontrakt-for-andrahandsuthyrning/ . På samma sida finns även andra handlingar som kan behövas, t.ex. formulär för ansökan om bostadsrättsföreningens tillstånd till andrahandsupplåtelsen.

    Det går att underteckna ett hyresavtal med handskrift såväl som med e-signering. Vi har inga särskilda rekommendationer om val men det är upp till användaren att säkerställa att metoden är tillförlitlig, t.ex. vid val av identifikationsmetod vid e-signering (det finns olika nivåer av säkerhet och t.ex. identifikation via sms är mindre säker än med bank-id).
    Johan Jurist