6E Indexklausul för lokal - hyressänkning?

Hej,

Jag undrar om angiven bilaga medger hyressänkning vid indexnedgång. Det är tydligt att hyran aldrig kan bli lägre än bashyran, men det är oklart om den kan sänkas till ett lägre belopp än föregående års hyra.

Formuleringen som är öppen för viss tolkning är den här:
"Skulle indextalet någon påföljande oktobermånad ha stigit i förhållande till bastalet, ska tillägg utgå med det procenttal varmed indextalet ändrats i förhållande till bastalet"

Det står ingenting om vad som händer om det sjunker.

Kommentarer

  • Hej,

    Tillägget kan bli mindre om KPI minskar i förhållande till föregående års oktober-KPI. Tillägget kan dock aldrig bli negativt, d.v.s. om KPI en viss oktorbermånad är lägre än KPI för den oktobermånad som bashyran är anpassad till.

    Formuleringen syftar till höjning i förhållande till bastalet, d.v.s. för att tillägg ska utgå måste KPI först bli högre än bastalet. I den påföljande meningen i samma stycke framgår att justering kan ske i såväl höjande som sänkande riktning: " I fortsättningen ska tillägg utgå i förhållande till indexändringarna, varvid hyresförändringen beräknas på basis av den procentuella förändringen mellan bastalet och indextalet för respektive oktobermånad. "
    Johan Jurist
  • Hej.
    Har man inte rätt att i indexklausul skriva att förändringen i hyra från år till annan aldrig kommer att sänkas? Detta givet situationen att index oktober sjunker från ena året till det andra. Sedan bör det formuleras på ett korrekt sätt givetvis.

  • Hej,

    Man kan avtala om egna villkor som avviker från våra standardklausuler. Om villkoret bedöms vara oskäligt vid en prövning i samband med förlängningstvist kan dock hyresvärden bli skadeståndsskyldig. Sådana villkor som du beskriver förekommer men vad jag känner till har dessas skälighet inte prövats i domstol.
    Johan Jurist