63 Hyreskontrakt för blockuthyrning

Kontraktet används i de fall då en fastighetsägare upplåter flera bostadslägenheter till en hyresgäst för att denne i sin tur ska bedriva uthyrning av dessa som bostäder. Avtalet har karaktären av ett lokalhyresavtal. För att avtalsvillkor som strider mot vad som gäller för bostadshyra ska få tillämpas krävs enligt 12 kap 1 § 6 st jordabalken att hyresnämndens godkännande inhämtas.

Johan Jurist

Kommentarer

  • Hej,

    Finns det annat sätt att skriva ett sådant avtal som inte kan räknas som lokalhyra?
    Alex
  • Hej,

    Om minst tre hyreslägenheter hyrs ut finns möjlighet att i avtalet komma överens om villkor som normalt sett inte får användas i ett bostadshyresavtal. För att villkoren ska gälla krävs emellertid bl.a. att de inte strider mot hyreslagens regler för lokaler samt att hyresnämnden godkänner villkoren. I grunden gäller emellertid hyreslagens regler för bostadshyra även vid blockuthyrning om inte avvikelser avtalats. Det går därmed att hyra ut bostadslägenheter i block utan att några avvikelser från vad som gäller vid bostadshyra ska tillämpas. Vi har dock ingen mall för sådan uthyrning.
    Johan Jurist