Vad blir den nya hyra för 2024?

Hej. Är nya hyran för 2024 beslutad?
Mackan

Kommentarer

  • Hej Mackan,

    Fabo höjer hyran med 5,3 %

    Efter en längre tids förhandling har Fabo och hyresgästföreningen nått fram till en överenskommelse för 2024 års hyra.

    Från och med 1 februari höjs hyran med 5,3 % för lägenheter med varmhyra och för lägenheter med kallhyra blir höjningen 4,0 %.

    Den nya hyran debiteras från mars och den retroaktiva hyran för februari delas upp på två månader, mars och april.

    Räkneexempel varmhyra
    Om din månadshyra är 5000 kronor innebär en hyreshöjning på 5,3 procent att hyran
    höjs med 265 kronor per månad. Eftersom den nya hyran debiteras från mars och den
    retroaktiva hyran (höjningen för februari) delas upp på två månader innebär det att din
    hyra blir följande:
    Mars 5398 kronor (Den nya hyran plus halva höjningen från februari 133 kronor)
    April 5398 kronor (Den nya hyran plus halva höjningen från februari 133 kronor)
    Maj 5265 kronor (ordinarie nya hyran för 2024)

    Räkneexempel kallhyra
    Om din månadshyra är 5000 kronor innebär en hyreshöjning på 4 procent att hyran höjs med 200 kronor per månad. Eftersom den nya hyran debiteras från mars och den retroaktiva hyran (höjningen för februari) delas upp på två månader innebär det att din hyra blir följande:
    Mars 5300 kronor (Den nya hyran plus halva höjningen från februari 100 kronor)
    April 5300 kronor (Den nya hyran plus halva höjningen från februari 100 kronor)
    Maj 5200 kronor (ordinarier nya hyran för 2024)

    Önskar dig en bra dag!
    Charlotte
  • Hej!
    Skulle hemsk gärna vilja veta vad ni grundar en såpass massiv höjning på i dagsläget?
    Ni kan ju knappast spela kortet att det är dyrt nu, för räntan är snart påväg ner, elen är på helt okej nivåer. Så vad är det som gör att en sådan höjning är befogad? För den är ju här för att stanna, den kommer ju knappast sänkas igen när läget blir bättre, eller hur?

    Så är ni enbart ett pack giriga kommunanställda, eller har ni dokumentation på att hyran behövdes höjas såpass förbatt ni ska klara av att driva eran verksamhet? Isf vill jag gärna ta del av dom dokumenten.

    Dom bör ju visa att höjningen behövs i dagsläget för att täcka flera år av kostnader samt att nästa höjning bör nästintill vara obefintlig, annars är detta egentligen bara rent skit snack från er sida och ni tar enbart tillfället i akt att chockhöja innan lägetblir bättre.

    Tackar för svar samt hönvisning till dokumenten.

    Lars Söderberg
  • Hej Lars,

    Tack för att du hör av dig med frågor gällande hyreshöjningen.

    Bifogat finns ett svar som täcker upp de flesta av de frågor som du ställer, läs gärna det och kontakts oss igen om det återstår frågetecken.
    Charlotte
  • Hej!
    Nu var det inte den typen av dokumentation som jag ville bli hänvisad till. Jag skulle vilja ha siffror. Inte ett papper där ni klagar på att det är dyrt, och era hyresgäster måste stå för notan. Det vet vi redan.
    Lars Söderberg
  • Hej Lars,

    När hyran förhandlas används Trepartsöverenskommelsen, som är ett avtal mellan Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägaren.
    Du kan läsa mer om hur det går till här.

    Där kan du läsa mer om vilka parametrar man tar hänsyn till när varje part lägger fram den hyresjustering man yrkar, så även en förklaring till de parametrar fastighetsägaren har till grund.

    Du kan också läsa mer underlag om kostnader på Hyresgästföreningen, Nils Holgersson rapporten.

    Charlotte