Vad betyder retroaktiv hyra?

Hej. På den senaste avin står det att jag fått retroaktiv hyra, vad betyder det?
Matilda

Kommentarer

  • Hej Matilda,

    Hyran förhandlas varje år mellan tre parter (Hyresgästföreningen, Fastighetsägarna samt Sveriges allmännytta) och ibland kan det ta längre tid att komma överens och man är inte klar tills den nya hyran ska börja gälla den 1 Januari.

    Då får du som hyresgäst betala för nya hyreshöjningen i efterhand, alltså retroaktivt. På din hyresavi finns en extra rad som visar den retroaktiva hyran.

    Ha en bra dag!
    Charlotte