Är den nya hyran fastställd?

Assia

Kommentarer

  • Hej Assia,

    Vi beklagar att Hallands Nyheter gått ut med en procentsiffra då det kommer bli olika procentuella höjningar på den hyran man har idag. Hyran är beroende av vilken standard och utrustning lägenheten har idag som du redan betalar för.

    I dagsläget pågår hyresförhandling med Hyresgästföreningen och ingen hyra är i dagsläget klart. Så snart vi har en hyra förhandlad och klar över hur den kommer att fasas in kommer vi informera om det till varje kontraktsinnehavare.

    Förklaring:
    Att fasa in hyran innebär att det blir en del av höjningen första året och sedan läggs det på en del varje år. Först efter fem år blir det hela hyran som ska betalas. Det innebär alltså att det belopp som din hyra höjs med, delas i fem lika stora delar och det läggs på en del varje år.

    Räkneexempel för en 3:a på 81,5 kvm och med en nuvarande hyra på 6 906 kr/mån. Om vi antar att den nya hyran som förhandlas fram blir 9 674 kr/mån och att höjningen trappas in under 5 år, blir hyran under första året 7 460 kr/mån. Höjningen får fullt genomslag först år 5. Räkneexempel för en 2:a på 63,5 kvm med en nuvarande hyra på 5675 kr/mån och den nya hyran blir 7978 kr/mån år 5. Då hamnar den nya hyran på 6136 kr/mån det första året.

     Önskar dig en bra dag!
    Charlotte