Temperatur i lokalen

Här visar vi några generella tips på hur du som lokalhyresgäst kan få bättre inomhusklimat under varma sommardagar.
Ernst Rosén

Kommentarer

  • Våra lokaler har olika förutsättningar gällande inomhusklimatet sommartid. Det är bra för dig som hyresgäst veta vilken typ av ventilation lokalen har för att veta dess möjligheter och begränsningar. I en del fall är ventilationsaggregatet ditt ansvar som hyresgästens ansvar. Det framgår i så fall i hyresavtalet.

    Gemensamt för alla typer av ventilation är att systemen normalt sett är igång när det är verksamhet i lokalen. Ventilationsaggregaten har drifttider som vi ställt in efter verksamhetens behov. Vi jobbar ständigt med att optimera våra ventilationssystem för att leverera bästa möjliga inneklimat.

    Här följer några generella tips på hur du som lokalhyresgäst kan få bättre inomhusklimat varma sommardagar oavsett vilket ventilationssystem som betjänar lokalen.

    När det är riktigt varmt ute är dessa punkter bra att tänka på:
    • Ha inte ha dörrar och fönster öppna någon längre tid eftersom det då släpps in varm sommarluft. Har du en genomgående lokal kan du få till korsdrag genom att öppna ett fönster i vardera änden av lokalen. Vädra när utomhusluften är svalare än inomhusluften.
    • Försök även hindra solinstrålning att komma in i lokalen genom att dra ner persienner och dra för gardiner. Har lokalen markiser, säkerställ att de fungerar som det är tänkt.
    • Använd golv- och bordsfläktar för att få en svalare känsla.
    • Stäng av apparater som genererar värme, exempelvis datorer när de inte ska användas på ett tag.

    Hoppas att våra tips kan vara till hjälp i sommarvärmen!

    Ernst Rosén