Skötselråd för lägenheten

Hur sköter jag om min lägenhet på bästa sätt?
Ernst Rosén

Kommentarer

  • Här har vi samlat tips och råd för hur du sköter om din lägenhet. De flesta material är tåliga och lättskötta men det finns några saker som kan vara bra att tänka på.

    GOLV
    Var försiktig när du ska flytta på tunga möbler. Lägg gärna en matta eller filt under och skjut möbeln försiktigt till sin nya plats. Bäst är att sätta möbeltassar av filt under benen på möblerna.

    Så här sköter du golven:
    • En dörrmatta direkt innanför dörren samlar upp smuts och gör lägenheten mer lättstädad.
    • Parkett och plastgolv: rengör med en fuktig trasa och ett milt rengöringsmedel. Torka genast.
    •  Linoleum: tvätta med ljummet vatten och ett milt rengöringsmedel. Torka genast. Använd bara polish när golvet börjar blir slitet.
    • Tänk på att aldrig placera krukor direkt på golvet då det kan bli fuktmärken.
    • Det är inte tillåtet att måla golven.

    VÄGGAR OCH TAK

    Målade ytor rengörs bäst med ljummet vatten och ett milt rengöringsmedel. Tapeter bör endast dammtorkas. Tak blir lätt flammiga vid rengöring. Tänk därför på att ta det försiktigt om du använder fuktig trasa.

    KÖK
    • Frosta av kyl och frys regelbundet. Hacka eller bryt inte bort isen utan låt den tina. Regelbunden avfrostning sparar ström.
    • Ren fläkt och ventiler minskar nedsmutsningen av övriga ytor i köket. Fett i filter och spiskåpor ökar brandrisken.
    • Torka bort fettfläckar från spisen och i ugnen innan de bränns fast. Använd en fuktad trasa till spisen och ett specialrengöringsmedel för ugnen.

    WC OCH BAD
    • Porslinet håller du rent och snyggt med en svamp eller mjuk borste och ett milt rengöringsmedel.
    • Spola absolut inte ner föremål som kan orsaka stopp i wc och handfat. Saker som bomullspinnar, bindor och tamponger men också hushållspapper är vanliga stopp.
    • Gör det till en vana att regelbundet rengöra utsatta väggar i duschen och vid badkar och handfat för att undvika kalkavlagringar.
    • Tänk på att rengöra golvbrunnen med jämna mellanrum. Om du är bortrest under en längre tid avdunstar vattnet i vattenlåsen och du riskerar dålig lukt i lägenheten. Be någon komma till lägenheten och spola vatten i handfat, golvbrunnar, wc-stol och diskho.
    Ernst Rosén