Överlåtelse

Vad gäller om man vill överlåta sin lägenhet till någon annan?

Lena

Kommentarer

  • Hej Lena,
    Tack för att du hör av dig till oss!

    För att överlåta din lägenhet till en annan person krävs Ernst Roséns samtycke alternativt hyresnämndens tillstånd.

    Förutsättningar för överlåtelse av kontrakt
    För att Ernst Rosén ska bevilja en överlåtelseansökan krävs:
    • Att du varaktigt har sammanbott med personen som du vill överlåta hyresrätten till och att lägenheten använts med gemensamt hushåll. Som regel innebär varaktigt ungefär tre år men kortare tid kan godtas beroende på omständigheterna.
    • Att den varit den enda stadigvarande bostaden för de sökande samt den samboende.
    • Att den som ska överta lägenheten blir godkänd enligt våra kriterier
    Vad gäller för inneboende?
    En inneboende, kompis eller andrahandshyresgäst har ingen laglig rätt att överta ett hyreskontrakt. Det räcker inte att man har varit inneboende. Det har heller ingen betydelse om ni är släkt, det är sammanboendet i sig som räknas.

    En hyresgäst kan överlåta lägenheten till en närstående som man sammanbott med under varaktig tid. Men man får alltså inte automatiskt överta sina föräldrars eller syskons lägenhet eller testamentera bort en hyresrätt.

    Hur gör jag för att ansöka om överlåtelse?
    Du kan höra av dig till support@ernstrosen.se så hjälper vi dig vidare med den information du behöver.

    Önskar dig en fin dag!

    Bästa hälsningar
    Jessica