Kallt i lokalen?

Här har vi samlat lite info om temperaturen i din lokal och tips på vad man kan göra för att värmen ska cirkulera bättre.
Ernst Rosén

Kommentarer

  • Under den kyligare delen av året kan temperaturen utomhus skifta en del men värmesystemen i våra hus jobbar för att optimera värmen i lokalerna. Värmen i din lokal styrs automatiskt utifrån hur kallt det är ute och vilken medeltemperatur vi har i huset. Det kan ta ett tag för värmesystemet att hitta rätt balans på temperaturen när det sker snabba skiftningar i utomhusklimatet.

    Värmesystemet styr mot en medeltemperatur på 21 grader i huset. Temperaturen i din lokal ska vara minst 20 grader över tid men kan tillfälligt vara lite lägre vid snabba väderomställningar. Om du ändå tycker att det känns kallt i din lokal så har vi samlat lite tips på vad du kan göra för att se till att värmen cirkulerar som den ska. Skulle temperaturen under en längre tid ligga under 19 grader fast termostatventilerna är max öppna vill vi att du felanmäler detta.

    Tips för bättre cirkulation:
    • Försök att inte ha kontorsplatserna precis vid fönster där kalldrag lätt uppstår.
    • Undvik att ställa möbler framför element.
    • Hindra inte värmen att cirkulera genom att bygga in konvektorer vid skyltfönster.
    • När solen skiner på fönster, stäng inte ute varma strålarna med solskydd om det inte är absolut nödvändigt.
    • Sitt gärna flera i samma kontor. En människa utstrålar ungefär 100 watt!
    • Klä dig efter årstiden, en varm tröja gör underverk.
    Ernst Rosén