Jag vill hyra ut i andrahand - hur gör jag?

Här hittar du ansökan och andrahandsavtal för att hyra ut din lägenhet i andrahand.
Ernst Rosén

Kommentarer

  • Du kan få hyra ut din lägenhet i andra hand om du har beaktansvärda skäl. Vi följer branschorganisationen Fastighetsägarnas riktlinjer. Ansök i god tid, vi behandlar ansökan i turordning och handläggningstiden är vanligtvis ca 8 veckor.

    Blanketter för Andrahandsansökan och Andrahandsavtal samt andra intyg såsom Samboprövning och Fullmaktsblankett hittar du under blanketter och dokument.
    Uthyrningsperioden vi kan godkänna är maximalt 1 år åt gången. Eventuella intyg skall stämma överens med denna tid.

    Du mailar in din ansökan till andrahand@ernstrosen.se

    Läs igenom och fyll i Andrahandsansökan & Andrahandsavtal.
    Ansökan för tillfälligt arbete/studier på annan ort: Skicka med intyg från arbetsgivare eller skola för den tid du vill hyra ut lägenheten. Intygen skall överensstämma med den tid du vill hyra ut. Är ni två som hyr lägenheten behöver intyg skickas in för båda. Har du andra skäl, skriv ned dem och skicka med.

    Provsamboende: Bifoga en ifylld blankett "intyg om provsamboende" som du hittar i länken ovan "blanketter och dokument".

    Andrahandsavtalet är mellan dig och din andrahandshyresgäst, detta behöver du bifoga för att vi skall kunna behandla din ansökan.

    Har du under uthyrningsperioden inte möjlighet att sköta dina åtaganden behöver du skicka in en fullmakt på någon som kan göra det åt dig. Detta är särskilt viktigt om du befinner dig utomlands.

    Högre hyra än du själv betalar?

    Vid en andrahandsuthyrning får du inte ta ut en högre hyra från andrahandshyresgästen än den du betalar till oss. Om lägenheten hyrs ut med möbler och annan utrustning som exempelvis köksutrustning får du göra ett påslag på hyran med 0-15%. Du har också rätt att ta ut faktiska kostnader för exempelvis el, vatten, bredband och tv-kanaler. För att en ansökan ska godkännas behöver du därför specificera den hyra du ska ta ut av din andrahandshyresgäst. Detta kan du göra under särskilda bestämmelser i avtalet.

    Om du tar ut för hög hyra av din andrahandshyresgäst riskerar du att förlora ditt förstahandskontrakt. Du riskerar också att få betala tillbaka den del av hyran som är oskälig. Tänk på att det fortfarande är du som förstahandshyresgäst som ansvarar för lägenheten. Så både du och andrahandshyresgästen behöver ha hemförsäkring. Blir det skador eller om utryckningskostnad för störningar så är det du som är ansvarig.

    Lagstiftning
    Om hyresrätten hyrs ut i andra hand utan tillstånd och till en för hög hyra riskerar du dessutom böter eller fängelse, eftersom det är brottsligt från och med den 1 oktober 2019.

    Folkbokföring
    Vi vill också uppmärksamma dig att det är viktigt att vara folkbokförd på rätt adress, mer om det kan du läsa på Skatteverkets hemsida. Folkbokförd på fel adress kan leda till folkbokföringsbrott och är olagligt.
    Ernst Rosén
  • Hej!

    Jag undrar om det är möjligt att förnya en andrahandsuthyrning efter 1 år, eller är det max 1 års uthyrning som gäller? Har för mig att andrahandsuthyrning får ske upp till 2 år, men kanske är Ernst Roséns egna regler?
    Sara Persson
  • Hej Sara

    Har du giltiga skäl så är du välkommen att ansöka på nytt om att hyra ut din lägenhet i andrahand. Du får gärna ringa oss på tel. 031-80 60 80 om du har frågor om din ansökan.

    Hälsningar
    Agneta

  • É permitido alugar um dos quartos pelo Airbnb enquanto mora no apartamento?
    Franca
  • Hello,

    You are welcome to call us regarding this question: 031-80 60 80.

    Have a great day!
    Emma