Välkommen till Ernst Roséns kundforum! Här hittar du våra vanligaste frågor och svar om ditt boende eller lokal. Du kan även ställa egna frågor till oss.
Vill du göra en serviceanmälan ber vi dig kontakta oss här
Vi svarar på dina frågor vardagar under kontorstid. Våra öppettider är vardagar 08.30-16.00. Vårt mål är att svara inom en arbetsdag.
Varför höjs hyran varje år?
Hyran ska täcka alla kostnader som uppstår för att äga och sköta om huset som du bor i, till exempel kostnader för räntor, renovering, städning, personal, sophämtning, el och vatten. Det senaste året har kostnaderna ökat markant. God förvaltning, skötsel och trygghet i våra bostadsområden är avgörande för att vi ska trivas i våra hem. Därför behöver även hyran
höjas för att din hyresvärd framöver ska kunna underhålla och ta hand om huset som du bor i.
Hur fungerar en förhandling?
Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna har uppdraget att förhandla hyrorna i ditt hus. Det finns lagar och regler som bestämmer hur det ska gå till. I år har Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta kommit överens om vilka faktorer som ska
ligga till grund för hyreshöjningen. Förhandlingen börjar med att någon av oss inleder förhandlingarna och presenterar ett förslag till höjning. Därefter pågår förhandlingarna tills vi har kommit överens om ny hyra. Då skrivs ett avtal om hyreshöjningen och från vilket datum den gäller.
Vad händer om vi inte kommer överens?
Ibland går det fort att komma överens om ny hyra, ibland tar det längre tid. Nytt för i år är att det finns en möjlighet att använda sig av en tvistelösning som infördes i början av året. Förhoppningsvis gör det att förhandlingarna inte drar ut på tiden och att du i god tid före årsskiftet får besked om din nya hyra.
När får jag besked om min nya hyra?
När Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen kommit överens om den nya hyran får du
information från din hyresvärd. Vanligtvis kommer informationen med din hyresavi.
Källa: Fastighetsägarna