Hyresförhandling 2024

Hur går förhandlingen om 2024 års hyror till och vad blir hyran?
Ernst Rosén

Kommentarer

  • Ernst Rosén är medlem i branschorganisationen Fastighetsägarna som årligen förhandlar din hyra med Hyresgästföreningen. Nu påbörjar vi förhandlingarna inför 2024 års hyror. Kanske funderar du på hur detta går till? Här kommer svar på några vanliga frågor vi brukar få.

    Varför höjs hyran varje år?
    Hyran ska täcka alla kostnader som uppstår för att äga och sköta om huset som du bor i, till exempel kostnader för räntor, renovering, städning, personal, sophämtning, el och vatten. Det senaste året har kostnaderna ökat markant. God förvaltning, skötsel och trygghet i våra bostadsområden är avgörande för att vi ska trivas i våra hem. Därför behöver även hyran höjas för att din hyresvärd framöver ska kunna underhålla och ta hand om huset som du bor i.

    Hur fungerar en förhandling?
    Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna har uppdraget att förhandla hyrorna i ditt hus. Det finns lagar och regler som bestämmer hur det ska gå till. I år har Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta kommit överens om vilka faktorer som ska ligga till grund för hyreshöjningen. Förhandlingen börjar med att någon av oss inleder förhandlingarna och presenterar ett förslag till höjning. Därefter pågår förhandlingarna tills vi har kommit överens om ny hyra. Då skrivs ett avtal om hyreshöjningen och från vilket datum den gäller.

    Vad händer om vi inte kommer överens?
    Ibland går det fort att komma överens om ny hyra, ibland tar det längre tid. Nytt för i år är att det finns en möjlighet att använda sig av en tvistelösning som infördes i början av året. Förhoppningsvis gör det att förhandlingarna inte drar ut på tiden och att du i god tid före årsskiftet får besked om din nya hyra.

    När får jag besked om min nya hyra?
    2024 års hyresförhandlingar är ännu inte klara då Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna inte har kommit överens. Förhandlingen kommer slutföras av oberoende skiljeman.

    Uppdatering 26 februari 2024 - Skiljemannen rekommenderar att hyrorna höjs med 5,3 procent i Göteborg från och med 1 april. Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna ska nu inom två veckor omsätta skiljemannens rekommendation i en förhandlingsöverenskommelse. När den nya hyran är fastställd får du information från oss som hyresvärd.

    Uppdatering 15 mars 2024: Nu har Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen kommit överens om hyrorna för 2024. Information om din hyra kommer på din nya hyresavi då ingår hyreshöjningen. Den nya hyran gäller från och med den 1 april 2024.

    Källa: Fastighetsägarna
    Ernst Rosén
    (Uppdaterad )