Får jag hyra ut till inneboende?

Kan jag hyra ut ett rum i min lägenhet till en inneboende?
Ernst Rosén (Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej!
    Det är tillåtet att ha en inneboende i din lägenhet om du själv bor i lägenheten. Tänk på att det är fortfarande du som är ansvarig för din inneboende hyresgäst även om du inte i nuläget behöver meddela oss på Ernst Rosén vem det är. Vi sätter inte upp dennes namn vid portregistret/brevlåda.

    Tänk på att det inte tillåtet att ta ut för mycket i hyra. Hyran skall motsvara proportion av den delen som den inneboende hyr. Du får göra påslag för möblering och annan utrustning (maximalt 15 procent av hyran om du hyr ut fullt möblerat), samt för faktiska kostnader för andra nyttigheter som ingår. Du riskerar att förverka din hyresrätt om du tar ut för hög hyra, och detta gäller även om du hyr ut till inneboende. Det är inte tillåtet att hyra ut via AirBnB.
    Agneta
    (Uppdaterad )