Utjämning på sikt av timpris

När allt fler, även företag ställer om och nu väljer timpris på sina avtal  att förbruka el på nätter etc, så finns det en rimlig risk att det efter ett tag blir så hög efterfrågan på nätter att priset utjämnas och banar väg för ett nytt tvingande förbrukningsmönster för oss vanliga konsumenter?
Olle

Kommentarer

  • Hej Olle,

    Elpriset styrs av utbud och efterfrågan. Det stämmer därmed att om fler konsumenter anpassar sin förbrukning efter elpriset så kommer det att påverka priset. Lyckas vi sänka efterfrågan under timmar då efterfrågan idag är som störst så kommer det att gynna alla elkunder genom att priset under de mest kostsamma timmarna går ner.

    Om väldigt många konsumenter (stora som små) börjar använda el under natten i stället för på dagen så kommer priset under natten att öka och priset under dagen att minska. Det skulle kunna minska incitamentet att flytta elanvändning från dagen till natten, men förflyttningen måste vara betydande för att det ska ske. Om det sker så har inget nytt tvingande förbrukningsmönster uppstått, utan snarare så har incitamentet för att behålla nuvarande förbrukningsmönster förstärkts.

    Hälsningar
    Madeleine Hermansson Energimarknadsinspektionen
  • En del elbolag börjar nu prata om effektavgift i stället för rörlig avgift per kW, för den rörliga delen av elnätsfakturan.

    En del kommunala elbolag har satt ett pris på ca 35kr, jag har Ellevio occh de pratar om ca 65kr.

    En del mäter bara dagtid, andra hela dygnet.

    En del bolag pratar om endast en mätning som då är den högsta adra tar tre värden och delar med tre.

    Tanken från Ellevio är ju att precis som tex Göteborg Energi mäta hela dygnet och då på en månad ta de tre högsta värden tex 5kW, 6kW samt 6,5kW delat på tre.

    5+6+6,5=17,5/3 ger 5,8kWX65 alltså 379kr plus fast avgift för den säkringsstorlek du har som mätarsäkring tex 20A.

    Hur kan det komma sig att ett bolag har tillåtelse att ta 65kr då ett annat tar 35, låter helt orimligt, i mina öron, vad gör vår kära myndighet EI åt det...
    Christian Larsén
  • Hej Christian,

    Du hittar information om effekttariffer i två andra inlägg i konsumentforumet: Effekttariff - är det tillåtet? och Effekttariffer – hur funkar de?

    På vår webbsida finns mer information om effekttariffer och regleringen av elnätsföretagens avgifter.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen