Avsluta elhandelsavtal

Vi har i vår bostadsrättsförening gått över till gemensam el 210920.
Dom elhandelsbolag som tidigare fakturerade för elförbrukningen hävdar nú att vi borde sagt upp abonnemangen när vi gått över till annan leverantör men vi har ju bara upphört att ha separata abonnemang.
Det här brukar ju fungera automatiskt vid övergång till ny leverantör. Kan dom tidigare leverantörerna kräva oss på betalt för el vi redan betalar genom vår brf?
Är inte ett upphört abonnemang en uppsägning. Elnätsägaren har skickat en slutavläsning till elhandelsbolagen 210920.
för brf erik
stefan trapp

Kommentarer

  • Hej Stefan,

    Att ett elnätsabonnemang avslutas innebär inte nödvändigtvis att elhandelsavtalet upphör. Vid till exempel flytt räcker det inte enbart med en adressändring, du har en skyldighet att säga upp både elnäts- och elhandelsavtal. Det ska framgå i avtalsvillkoren för ditt elavtal vad som gäller vid uppsägning.

    Det som är något oklart här är hur din tidigare elleverantör kan fortsätta debitera dig då denna leverantör inte längre har tillgång till dina mätvärden. Jag föreslår att du kontaktar ditt elnätsföretag för information om vart dina mätvärden skickas samt din tidigare elleverantör för att få klarhet i vad som gäller för avslut av avtal.

    Med vänlig hälsning,

    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen