Timprissättning

Hur fungerar timprissättning av el?
Victor Liljedahl

Kommentarer

  • Hej Victor,

    Vi har skrivit om timavtal på vår webbplats, där du även hittar information om andra vanliga avtalsformer, se Elavtal – vad kan man välja mellan och vad är skillnaden? - Energimarknadsinspektionen (ei.se) . Kika gärna på informationen som finns där i första hand.

    Återkom om du har fler funderingar!

    Madeleine Hermansson Energimarknadsinspektionen
  • Hej
    Hittar ingen info om vilken tid på dygnet elpriset är lågt med ett timprisavtal?
    Bertil Arvind
  • Hej Bertil,

    Elpriset är oftast som lägst på kvällar, nätter och helger.
    Du kan se timpriserna på Nord Pool

    På vår webbsida finns mer information om timprisavtal.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Min fråga är hur kan export av el ge oss konsumenter ett högre pris i Sverige än om vi inte hade exporterat vår el. Läste om det i dagens SvD som en av anledningarna till höga elpriser.
    Häls
    Per Norrman
  • Hej Per,

    Vi har publicerat informativa artiklar på vår webbsida om elpriset. Du hittar dem här.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen