Rörliga priset höjdes med 300 %

Jag bytte i månadsskiftet nov/dec-23 elbolag från Cheap Energy till Borås Elnät. Då jag var lite sent ute kunde inte sistnämnda börja leverera el förrän 2 veckor in på december månad. Cheap Energy fortsatte därför att leverera el under den tiden - till rörligt pris. Fick dock lite av en chock när den fakturan sedan dök upp, för dom hade tagit över 300% mer per kWh än vad det faktiska spotpriset för den perioden var. Får dom verkligen göra så? Min elräkning från dem brukade normalt sett vara 40-100 kr per månad, nu var den 412 kr för två veckors förbrukning..! Jag ringde såklart och undrade vad det var som blivit fel, men dom hävdade att allt var som det skulle. Det kan väl omöjligen vara okej? Eller?
Tacksam för svar!
Sigurd

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för ditt meddelande.

    Hade du ett tidsbestämt avtal med Cheap Energy? Som löpte ut sista november?
    När du har ett tidsbestämt elavtal ska det i avtalsvillkoren till det ursprungliga avtalet stå vad som kommer att hända när tidsperioden löper ut. Det är vanligt att avtalet övergår till en annan avtalsform med ett nytt (dyrare) pris, ny bindnings- och uppsägningstid. Det är kanske detta som har hänt dig och som ligger till grund för Cheap Energys debitering för det två första veckorna i december.

    Enligt ellagen ska du få information från ditt elhandelsföretag 90 till 60 dagar innan ett tidsbestämt avtalet löper ut. Informationen ska tala om när avtalet upphör och vilka konsekvenser det får, som till exempel att prissättningen ändras. Orsaken till att det finns ett lagkrav på att kunden ska få den här informationen i förväg, är att du ska ges möjlighet att reagera och göra ett aktivt val av elavtal om du inte är intresserad av den avtalsförlängning som erbjuds. Du behöver alltså inte godkänna det nya avtalet för att det ska gälla.

    Om du anser att elhandelsföretaget har brutit mot ellagens bestämmelser kan du anmäla detta till oss. En anmälan kan leda till att vi inleder tillsyn mot företaget. Tillsynen hjälper inte dig vidare i ditt ärende med till exempel ekonomiska krav, fakturatvister eller rätten att häva avtalet. I ellagen regleras alltså inte eventuella påföljder av att ett elhandelsföretag har brutit mot bestämmelserna om skyldigheten att informera dig. Detta är en konsumenträttslig fråga som vid en tvist avgörs av Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Din kommunala konsumentvägledning och Konsumenternas Energimarknadsbyrå erbjuder vägledning för dig som är konsument.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Hej, tack för snabbt svar! 😀
    Jag var medveten om att de sista två veckorna (efter det att jag sagt upp avtalet före brytdatumet, men lite för sent för att det nya elbolaget skulle hinna börja leverera elen) skulle komma att ligga på rörligt elpris från Cheap Energy, jag undrar bara om dom då får ta hur högt kWh-pris som helst? Spotpriset låg ju på drygt 70 öre dom dagarna, men jag blev debiterad drygt 330 öre/kWh.
    Sigurd
  • Hej,

    Det finns ingen reglering av priserna på elmarknaden. Elhandelsföretaget ska debitera dig i enlighet med vad ni har avtalat om och om du anser att fakturan är felaktig ska du kontakta företaget. Hos Konsumenternas Energimarknadsbyrå finns information om hur du invänder mot en faktura. Om du och företaget inte kommer överens kan du söka tvistlösning hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen