Påminnelse om obetald faktura

Är det tillåtet att skicka inkassobrev vid obetald faktura utan att först skicka påminnelse
Erik Harald Bonn

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för din fråga.

    Om fakturan inte betalas i tid är det vanligt att företag först skickar en betalningspåminnelse men det finns ingen lag som säger att en betalningspåminnelse måste föregå ett inkassokrav. Om du inte betalar fakturan kan den alltså gå direkt till inkasso.

    Företaget som skickar ett inkassokrav har rätt att ta ut en avgift för detta. Avgiften får vara max 180 kronor. Inkassobolag är skyldiga att skicka krav innan de vidtar andra åtgärder. Läs mer om detta hos Hallå konsument och Finansinspektionen.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen