Höjd elförbrukning 25-30%

Hej ! Jag bor i Österåker Kommun. Jag och mina bekanta i närområdet ställer oss frågande till att våra småhus har fått ca 25-30% högre elförbrukning, jan-23 jmf jan-24 enligt E-Ons jämförelseberäkning på deras hemsida.
När min väninna ringer E.On och frågar om det verkligen kan stämma, menar de att det kan bero på att de under hösten -23 har bytt till nya elmätare i området och att de nya mätarna mäter mera korrekt. Genomsnittstemperaturen jan-23 o jan-24 skiljer sig 1 grad, så de bör vara jämförbara i utomhustemperatur.
Kan vi få råd av er, vad är rimligt. I vår värld är det orimligt att vi alla har fått så mycket högre förbrukning. Några av oss har ändrade familjeförhållanden och har rimligen en lägre belastning på uppvärmning tappvarmvatten t ex i år. Vi känner till att uppvärmningen tar ca 60% av hushållselen, vilket visserligen påverkar förbrukningen mest.
Vad säger er erfarenhet ?
Tack på förhand.
Jenny
Jenny Hallberg

Kommentarer

  • Hej Jenny

    Tack för ditt meddelande.

    Elnätsföretagens mätare är kontrollerade i förväg och det är mycket ovanligt att elmätare går fel. De elektroniska elmätarna som idag finns i de flesta bostäder har i undersökningar visat sig mäta korrekt i de flesta fall. Jag har läst några artiklar där konsumenter upplevt att den nya mätaren visat för mycket. Enligt de allmänna avtalsvillkoren NÄT 2012 K (rev 2) kan du anmäla till elnätsföretaget om du misstänker att din elmätning inte fungerar som den ska. Du har som kund också möjlighet att begära provning av elmätaren om du misstänker att det är något fel i mätanordningen. Observera att om du begär en provning som sedan visar att mätarens resultat är inom specifikationerna blir du skyldig att betala för kontrollen, i annat fall bekostas provningen av elnätsföretaget. Du ska på förhand få information om beräknad kostnad för provningen.

    Provningen utförs av elnätsföretaget, eller någon företaget anlitar, om konsumenten godtar det. Konsumenten har dock rätt att begära att provningen kontrolleras eller utförs av opartisk sakkunnig. Elmätaren ska uppfylla myndigheten Swedacs krav, du kan kontakta Swedac om du har frågor om krav på elmätare.

    Jag skickar med en bra länk med information Elmätaren visar fel? | Energimarknadsbyrån (energimarknadsbyran.se)

    Jag rekommenderar dig även att kontakta din kommunala energi- och klimatrådgivare för att få hjälp med frågor om rimligheten i elförbrukningen i en viss bostad, samt vad som eventuellt kan dra extra mycket el i ditt fall.

    Med vänliga hälsningar

    Erika Axelsson Energimarknadsinspektionen