Går det verkligen jämföra elavtal?

Hej!

Jag upplever att det är omöjligt att veta vilket elavtal som är billigast - framåt. Man vet inte vad spotpriset kommer vara, det är jag medveten om. Men alla avgifter elhandelsbolagen lägger på tänker jag att man borde kunna veta - annars blir det ju omöjligt att jämföra.

Bolagen själva säger att dom inte kan veta vilket inköpspris dom kommer ha eller andra påslag. Jag skulle behöva ha ett pris som är spotpriset + X. Först då kan jag jämföra. Att veta vilket bolag som var billigast förra månaden hjälper ju inte om bolaget nästkommande månad har högre påslag än andra.

Hur ska jag göra?
Patrik

Kommentarer

  • Hej Patrik

    Tack för ditt meddelande.

    Vi har inte detaljerade uppgifter över de olika priskomponenterna. Däremot har vi en del data över elhandelsföretagens priser på vår hemsida, jag skulle rekommendera dig att kika här Historiska jämförpriser på avtal - elhandel - Energimarknadsinspektionen (ei.se) men även på SCB`s hemsida där de presenterar statistiken som visar bland annat nätpriser, priser på el vid avtal om rörligt pris och avtal på 1–3 år, andel olika avtalstyper och andel omförhandlade avtal, Elpriser och elavtal (scb.se)

    Med vänliga hälsningar

    Erika Axelsson Energimarknadsinspektionen