Förbrukning

Hej, vi ska skaffa solceller och elbil under året,vilket gör att det blir svårt att uppskatta förbrukningen i vår villa i samband med att vi ska förnya elavtal i maj. Hur påverkar det om man gissar fel på några tusen kwh då man anger uppskattad förbrukning vid tecknande av nytt avtal?
Johan Breitholtz

Kommentarer

  • Hej Johan,

    Tack för din fråga.

    Detta regleras inte i ellagen eller i våra föreskrifter men det kan eventuellt specificeras i villkoren i ditt elavtal. Där kan det stå att en förändrad årsförbrukning påverkar priset. Det är då elhandelsföretaget som kan svara på hur och under vilka förutsättningar priset kan komma att ändras.

    Om du anser att avtalsvillkoren är oskäliga kan du anmäla detta till Konsumentverket.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen