Elpriser

Har installerat solceller förra våren. Nu under denna våren har spottpriset på el varit omkring 0 öre/kWh mitt på dagen när solen skiner o mina solceller producerar el. Det mesta säljs via EON som är mitt elbolag. Men jag tjänar inget på min el eftersom priset är 0. På kvällen när lampor, värmen går på(kall vår), spis o tvätt är igång är priset högt jämförelsevis. Har inget batteri eftersom jag avråddes att köpa det av min installatör. Men det hade ju varit bättre för då kunde jag använt min egen el på kvällen o sluppit köpa. Känns som man ändrat så vi mikropriducenter inte ska tjäna på vår anläggning. Känner mig väldigt besviken. Vill absolut ej ha sådana hemska priser som det var för något år sen men lite mer jämnt fördelat så vi kan tjäna in vår satsning. Varför är spotpriset så här, har man medvetet ändrat till elproducenternas fördel o microprodusenternas nackdel?
Mvh Marie Bengtsson
Marie Bengtsson

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för dina frågor.

    När priset på elbörsen är nere på noll (eller på minus) är utbud av el större än efterfrågan. En orsak till detta är den ökande andelen vind- och solenergi, både i Sverige och i Europa. Det är producenterna som tjänar minst på det låga prisläget och konsumenterna som vinner på det. Som mikroproducent är du ju både köpare och säljare vilket ibland innebär en svår balansgång.

    Den stora vinsten och syftet med egenproduktion är främst att använda den producerade elen för eget behov i så stor utsträckning som möjligt. Varje kWh du producerar själv är billigare att förbruka än den el du köper. Sedan matar du in eventuellt överskott i elnätet och får ersättning för det. Om spotpriset är på noll får du fortfarande skattereduktion och nätnyttoersättning för den sålda elen. Som mikroproducent får du skattereduktion på 60 öre per såld kWh, plus nätnyttoersättning (ca 2-12 öre/kWh) från ditt elnätsföretag. Du får alltså mer än 60 öre per exporterad kWh utöver det du säljer elen för.

    När elpriset är väldigt lågt kan du passa på att använda din solel genom att koncentrera hushållets elförbrukning till dessa timmar och då mata in mindre överskottsproduktion på elnätet.

    Genom att lagra solel i ett batteri kan du maximera nyttan med egenproduktion, men ett batteri är givetvis en investering som kanske inte är tillräckligt lönsam för dig.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen