Byte av elleverantör - formkrav för uppsägning?

Hej,

Jag undrar om en elleverantör kan tvinga mig att ringa dem och bekräfta byte av leverantör när jag valt en annan. I mitt fal har jag valt att byta till Tibber från GodEl. Har ett tillsvidare timavatal och får efter att jag anmält hos Tibber ett meddelande av GodEl att jag måste kontakta dem och bekräfta att jag byter. Är det okey från ett legalt perspektiv? Förstår att de vill att jag ska ringa dem så de kan övertala mig att stanna, men tycker inte det känns som ett juset sätt.

Tack på förhand!
Mikael

Kommentarer

  • Hej Mikael,

    Tack för din fråga.

    Elhandelsföretaget får inte ha formkrav för hur du ska lämna din uppsägning, du ska kunna säga upp avtalet via till exempel mejl. Uppsägning via mejl är att rekommendera eftersom du då kan bevisa att du har skickat uppsägningen ett visst datum.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen