Teckna avtal om fastpris nu?

Är det smart att låsa sitt el avtal nu
Christer Jönsson

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för din fråga.

    Fördelen med rörligt elpris är att du kan dra nytta av när elpriset sjunker, men du måste samtidigt vara beredd på att priset kan gå upp - som det har gjort nu under hösten.

    Fördelen med fast pris är att du vet i förväg ungefär hur stora räkningarna kommer att bli. Det finns alltså en viss ekonomisk trygghet i ett fastprisavtal. Om det lönar sig att teckna ett fastprisavtal nu eller inte beror helt på vilket pris du tycker känns rimligt och bra. Använd Elpriskollen  när du jämför avtal. De fastprisavtal som erbjuds idag är dyrare än de var till exempel förra året eftersom det fasta priset påverkas av det rörliga prisets höjning. Men som sagt, det är du som bäst avgör vilken sorts avtal som passar din förbrukning och ekonomi bäst.

    Med vänlig hälsning,

    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen