Vi har fått en kreditfaktura. Hur hanterar vi den?

Ni har fått en kreditfaktura eftersom den ursprungliga fakturan har blivit krediterad. Det kan bero på att fakturan innehöll fel, eller att den gällde en leasingperiod ni inte ska betala. Ofta står orsaken på kreditfakturan.

Hur ska kreditfakturan hanteras?
Om den ursprungliga fakturan inte är betald:

•    Kreditfakturan kvittar automatiskt bort den ursprungliga fakturan.
Om den ursprungliga fakturan redan är betald:
Kreditfakturan fungerar som ett tillgodobelopp. Ni kan välja att:
•    Nyttja kreditfakturan vid nästa betalning till oss. OBS! Ni måste ange kreditfakturans referensnummer vid betalning.
•    Begära återbetalning via DNBportal.se. Gå till ”Fakturor och avier” och klicka på ”Kreditfaktura”. Där finns knappen ”Återbetala”.

Om ni har autogiro:
•    Kreditfakturan kvittar automatiskt bort den ursprungliga fakturan. Om fakturan redan är betald, återbetalas beloppet till er.

Hur ser vi status på våra fakturor?
Logga in på DNBportal.se och gå till ”Fakturor och avier”.

Vad betyder statusen ”Ej nyttjad” på en kreditfaktura?
Det betyder att ni ännu inte har använt beloppet. Är ursprunglig faktura betald kan ni nyttja kreditfakturan i en kommande betalning alternativt få beloppet återbetalt.
DNB Finans (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.