Vattna med bräckt vatten.

Hej jag har en sommarstuga som ligger 300 meter från Bråviken i Östergötland.
Kan man använda vattnet som är i Bråviken till bevattning? Tex till gräsmattan. Var går gränsen för salthalten när man inte kan vattna längre. Skiljer det sig mellan olika arter och växter hur pass mycket salthalt växterna tål att vattnas med? Jag tror att salthalten är runt 7 promille (eller mindre.)
Mvh Tomas

Kommentarer

  • Hej!
    Det finns inte så mycket forskning om ämnet så det är svårt att veta exakta promillegränser. Troligen är 7 ett lite väl högt promilletal att vattna med. Vissa växter tål lite mer salt t ex havtorn, många kålväxter, rädisa, spenat, mangold, rödbeta, purjolök, rabarber, selleri och sparris. Salt anrikas i jorden vid vattning av gräsmatta och andra långa kulturer, så det bör undvikas. På sikt försämras också plantornas upptagning av andra viktiga näringsämnen. Saltvatten är tyngre än sötvatten, så kanske går det att tappa upp vatten på stora tunnor och vattna med det ytligare vattnet.
    /Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare