Varför får man inte ha med sig hunden?

Hej,

vad är anledningen till att man inte får ha hund i Botaniska? Vi är många som tycker det är tråkigt att behöva välja bort Botaniska under den vackraste tiden på året.

Hälsningar,

Stina

Kommentarer

  • Hej Stina,

    Anledningen till att hundar inte får vara i trädgården under växtsäsongen är att det i en botanisk trädgård finns värdefullt växtmaterial som kan komma till skada. Alla hundägare plockar inte heller upp efter sina hundar vilket blir en sanitär olägenhet för våra trädgårdsarbetare. Vi hoppas på förståelse och hälsar alla hundar välkomna oktober till februari.

    Vänliga hälsningar,

    Agneta Green
  • Så då är busiga ungar med oansvariga föräldrar inte heller välkomna då? Eller rökare som skräpar ner, förgiftar och förfular??
  • Sofia, "busiga ungar med oansvariga föräldrar" bajsar sällan i våra odlingar. Hela botaniska trädgården är rökfri zon, och nedskräpning är som överallt förbjuden. Barn utan tillsyn kan för all del trampa på en planta, men en och annan stråle hundpink kan faktiskt gödsla en ömtålig planta så illa att den totalt förstörs. Det händer då och då att hundägare vintertid tror att det är ok att gå med lång löplina och låta hunden "nosa runt" så det finns risk att det kan införas åretruntförbud. Jag hoppas verkligen att det inte blir så. Då jag själv är hundägare är jag väl införstådd i din frustration, men hoppas att du förstår problemet. Välkommen till oss året runt, sommartid dock utan hund!
    Pedagogen svarar
  • Dags att ändra regler för hundar. Vi måste väl ändå få ta med dom då de är kopplade?? Plocka upp efter sina djur är ju underförstått. Vi är en grupp i morgon som skall gå men jag får bli hemma då jag har hund!! 🥺😐😤

  • Tll februari
    Betyder februari ut? 😁

  • Typ tills februari är över, eftersom det är en månad som ändrar antal dagar när det är skottår varierar datum. Men tänk fram till första mars
  • Jag har ledarhund, vad gäller för oss?
  • Ledarhundar är alltid tillåtna, överallt. Tror att det är lag på det
  • Kan man ta med hund om den sitter i   ryggsäck under hela promenaden?
  • Det kan du, om du inte rastar den innan du är utanför grindarna.
  • Det låter bra ! Men ditt svar var lite luddigt , men du menar att hon ska vara rastar och klar innan vi inträder i parken! Det är helt ok hon kan hålla sig i 10 timmar.och hon älskar sin ryggsäck .😎

  • Det låter fantastiskt bra! ditt svar var lite underligt,men vad jag förstår menar du att det är ok, bara Hon är rastad innan man inträder parken, hon kan hålla sig i
    10 timmar, så det är inga problem, för övrigt älskar hon sin ryggsäck...

    Tack på förhand Morgan.

  • Ingen handväskshund utan en ryggsäckshund alltså 😀

    Glad påsk!
  • Glad påsk själv. L
  • Är det förbjudet också för en katt? katten Har en koppel.
  • Även förbjudet för katt, vi vill ju vara rättvisa....
  • Hmmm, det står ju faktiskt "bara" hund 🐶 och vi är ju inte ens liknar en hund. Vi är mer renliga 😻. I så fall borde det står husdjur inte hund ☺️.
    Min matte vill ju bara kolla ifall om jag får gå in i trädgården.
    Hälsningar
    Floyd the siberian 😻
  • Visst, jag kan ändra till husdjur.
  • Om man kan ta med hund i ryggsäck borde det även funka med katt i ryggsäck?
    Katten gör ju sitt i lådan hemma
  • Absolut, bara den stannar i väskan. 1 oktober är djur i koppel välkomna igen.
  • Förlåt ! Men är era växter mer ömtåliga än de som finns i Lunds botaniska eller Sofiero? Eller är era besökare sämre än deras på att plocka upp? Hos dem är hundar välkomna.
    Ledsamt att ni stänger ordentliga hundägare ute! Trodde Göteborg var en öppen och välkomnande stad med plats för alla!
    Så besviken!
  • Hej,

    Varje trädgård bedömer vad som är bäst för just deras växtmaterial. Vi stänger inte ute hundägare under växtsäsongen, bara hundarna. Både du och hunden är välkomna 1 oktober.
  • Hej!
    Hoppas att din kommentar från den 7 sept 2022 fortfarande är aktuellt dvs att jag kan promenera med vår hund i Botaniska 1 okt till sista februari
    Mvh
    Lisbeth Almhöjd

  • Det är korrekt. Hundar är välkomna i koppel 1 oktober till sista februari
    Agneta