Vad för typ av bambu (?) är detta och hur beskär man det

Hej.
Vi har en stor samling av vad vi tror är någon typ av bambu. Det är fullt av små bambuliknande stjälkar med gröna blad längst ut.
Den är trevlig men har blivit lite för stor så vi vill beskära den. Men vi undrar då när det är lämpligt att göra det, hur man går till väga samt vad växten heter.

Tack på förhand.
//Per

Per

Kommentarer

  • Hej Per,

    Det är en bergbambu och den kan reduceras och skötas genom att på vårvintern klippa bort de äldsta skotten vid marken.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent