Vad är detta för en?

Kommentarer

  • Humlelik dagsvärmare, en dagaktiv nattfjäril. Den söker ofta nektar i starkt doftande blommor, bland annat syren, äggen läggs på skogstry eller ibland på kaprifol.
    Pedagogen svarar
  • Har den inget namn? Det var det jag ville veta
  • Jo, den heter alltså så. Humlelik dagsvärmare, eller Humledagsvärmare (Hemaris fuciformis). En fjäril i familjen svärmare (Sphingidae). Till skillnad från de flesta andra svärmare är de alltså dagaktiva.
    Pedagogen svarar