Trädfråga

Kommentarer

  • Hej! Tack för bilderna, men själva frågan verka inte ha kommit med. Skicka den gärna igen!
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej
    Undrar om ja kan beskära nu och hur mycket kan ja ta ?
    Det är väll ett pinjeträd?
    Mvh
  • Hej
    Det är inte en pinjetall utan troligenen välmående och tät typ av vanlig tall (Pinus sylvestris) utifrån kottens storlek och utseende. Klart att det går att beskära en tall - det jag kan tänka mig är att stamma upp den d.v.s. ta de lägre grenarna ända in till stammen för att på så sätt få mer utrymme. Skall man korta in grenar skall man alltid hålla sig i de gröna yngre delarna av grenarna då tall har svårt att bryta nya skott på gammal ved