Svamp på Viktoriaplommonets stam.

Vad är detta för svamp. Skadar den trädet och/eller frukten. Samma svamp växer också på Oxlar i närheten I Änggården, Göteborg.

Kerstin Wendt-Larsson

Kommentarer

  • Hej, svampen ser ut att vara svavelticka. Den bryter långsamt ner trädet och tillhör brunröte-svamparna då den bryter ner cellulosan men inte ligninet i träden. Ofta har trädet redan varit skadat eller svagt för att svampen ska kunna ta sig in och på sikt kommer trädet att bli ihåligt.
    Mvh
    Emil Wallin Trädgårdsmästare -träd och buskar